Chokladmuffins

Sitter just nu och väntar på att ugnen ska bli varm så jag kan grädda mina muffins som jag precis slängt ihop. Mamma och syrran är ute och övningskör och jag visste inte vad jag skulle göra när jag och Lippa är ensamma så bestämde mig för att baka, chokladmuffins. Och så lyssnar vi på musik också, just nu är det Pink - Family portrait, fast snart är den slut så då blir det Pink - U+UR hand.

Så nu har ugnen precis blivit varm och muffinsarna har hoppat in i ugnen. Och Lippa sitter och leker med lite burkar i en av lådorna här i köket. Man kanske ska ta lite te och en ny gräddad muffins sen när Lippa somnat. Ska strax göra lite gröt till henne och sen ska hon få fortsätta med att vänja sig att dricka välling på kvällen istället för att ammas.

För några dagar sedan bestämde jag mig för att försöka vänja henne vid välling pga att det känns som hon inte står sig ordentligt på att ammas till sömns. Men det är betydligt svårare än vad jag trodde att det skulle vara. Självklart trodde jag inte att hon skulle slurpa i sig alltihop första kvällen, men hade ju inte direkt räknat med att hon skulle bli arg på flaskan så fort den kom i närheten av henne. Men första kvällen fick jag i henne ungefär 10 ml, vilket är ingenting. Andra kvällen drack hon ungefär 30 ml, och då går det ju åt rätt håll i alla fall, tänkte jag. Och iförrigår drack hon bara 10 ml igen. Men igår testade jag en annorlunda grej, att någon annan än jag skulle ge vällingen. För hon vet ju att jag har bröstmjölken och kanske vägrar att äta något annat då när hon vet att jag har något annat att bjuda på. Så igår fick min syrra testa att ge henne vällingen och då drack hon ca 50-60 ml, så det var ju lite skillnad. Så ikväll ska syrran få testa ge henne välling igen och se om hon dricker lika bra igen.

Och när vi ändå är inne på att prata Filippas mat så kan jag ju berätta att nu har hon fått gå över till 8 månadersburkarna. Hon är så otroligt duktig på att tugga trots att hon är tandlös än så länge. Hon brukar få sitta och små pilla med majs och små brödbitar när hon äter gröt t.ex och hon har aldrig satt det i halsen. Och när vi äter b.la. kokt potatis brukar hon få några små potatisbitar som hon kan sitta och pilla med. Hon blir hur nöjd som helst då. :)

Nej nu ska jag starx ta ut muffinsarna ur ugnen, är typ 3-4 minuter kvar bara. Och innan dess tänkte jag göra Filippas gröt. För hon börjar hon bli trött och hungrig.
Lägger in bilder senare om jag kommer ihåg.
Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Gud vad det går fort med Lippis utveckling känns det som :)


Skriv vad du tycker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback